Black Friday w Polsce – na co Polacy najchętniej wydają pieniądze podczas wyprzedaży?

Black Friday w Polsce – na co Polacy najchętniej wydają pieniądze podczas wyprzedaży?
Black Friday w Polsce – na co Polacy najchętniej wydają pieniądze podczas wyprzedaży?

W piątek 23 listopada 2018 roku, czyli dzień po obchodzonym w Stanach Zjednoczonych Święcie Dziękczynienia, odbył się kolejny Black Friday. Trzy dni później Amerykanie oraz mieszkańcy krajów europejskich świętowali z okazji Cyber Monday. Jak wyglądają zakupy Polaków w Black Friday – dniu rabatów i wielkich obniżek?

Skąd pochodzi nazwa Black Friday?

Okoliczności użycia po raz pierwszy nazwy „czarny piątek” mają niewiele wspólnego z handlem. Obejmują zdarzenia z 1869 roku, gdy z powodu spekulacji giełdowych ceny złota w USA osiągnęły rekordowo niskie ceny, niemal doprowadzając do załamania rynku. 24 września 1869 roku (w piątek) interweniował rząd Stanów Zjednoczonych, obniżając ceny złota o ponad 20% ze 160 do 130 USD za uncję (28,35 grama). Nazwy „czarny piątek” używali również policjanci z Filadelfii, którzy musieli utrzymywać porządek następnego dnia po Święcie Dziękczynienia. Black Friaday, jako dzień handlowy, został przyjęty przez sprzedawców dopiero w latach 80. XX wieku.

Tradycja Black Friday w Polsce

W Polsce również jest obchodzony Black Friday, a według badania TNS Kantar 87% Polaków wie, czym jest to „święto”. Na rosnącą świadomość na pewno ma wpływ polityka marketingowa sklepów – stacjonarne i internetowe już w poniedziałek zaczynają informować o licznych promocjach, by w piątek znacznie obniżyć ceny. W Polsce kupowanie produktów przebiega w zdecydowanie spokojniejszej atmosferze niż w USA, a obniżki dochodzą do 70%. Wybrane przez sklepy artykuły można nabyć średnio od 20 do 50% taniej. W sieci również królują specjalne obniżki, ceny są nieco niższe od standardowych. W e-handlu kluczowe znaczenie mają przede wszystkim refleks i zimna krew podczas zapełniania wirtualnego koszyka.

Jakie rzeczy Polacy najchętniej kupują z okazji Black Friday?

Respondenci TNS Kantar deklarują, że dla ponad połowy z nich czarny piątek to świetna okazja, by kupić odzież, buty oraz akcesoria. Powodzeniem cieszy się również elektronika (43%), a także produkty dla domu i ogrodu. Informacji o ofertach specjalnych 66% respondentów szuka w Internecie. Polacy traktują „czarny piątek” jako rozpoczęcie zakupów świątecznych i możliwość wybrania upominków w atrakcyjnych cenach. To dla nich również okazja do wspierania małych przedsiębiorców, którzy często również obniżają ceny swoich produktów.

Ile Polacy wydają podczas Black Friday?

Jak wynika z badania przeprowadzonego dla eBay, aż 32% Polaków nie czeka na grudzień i już w listopadzie kupuje pierwsze prezenty gwiazdkowe dla rodziny oraz dla siebie. Dlatego dla co trzeciego badanego dzień wielkich wyprzedaży stanowi doskonałą okazję do uszczuplenia zasobów finansowych. Według szacunków z października 2018 roku w tegoroczny Black Friday Polacy planowali przeznaczyć średnio 340,00 złotych: kobiety 271 złotych, a mężczyźni 408. Średnio na piątkowe zakupy 340 złotych. 6,5 miliona ludzi miało wydać 2,3 miliarda złotych.

Na podsumowanie zakupowego szaleństwa „czarnego piątku” w roku 2018 trzeba będzie jeszcze poczekać. Biorąc jednak pod uwagę rosnące zainteresowanie Black Friady oraz coraz bardziej dopracowane kampanie marketingowe skoncentrowane wokół tego dnia, można spodziewać się, że rzeczywiste przychody ze sprzedaży będą wyższe od tych zaprezentowanych w badaniu TNS Kantar na zlecenie eBay.

Udostępnij: