Ile wydajemy na zakupy online – kategorie wydatków

Ile wydajemy na zakupy online – kategorie wydatków
Ile wydajemy na zakupy online – kategorie wydatków

Zakupy przez internet pozwalają w szybki i wygodny sposób zrealizować różne cele – uzupełnić braki w garderobie, porównać ceny sprzętu elektronicznego, upolować najtańszy bilet na samolot czy zamówić nowy album ulubionego wykonawcy. Sklepy internetowe oferują coraz szerszą gamę produktów i usług, a szybkie płatności on-line umożliwiają błyskawiczne opłacanie zamówień. Na co najwięcej wydajemy w internecie?

Polacy pokochali sklepy internetowe i możliwości, jakie dają zakupy bez wychodzenia z domu. Z raportu „E-commerce w Polsce 2019” przeprowadzonego w kwietniu 2019 roku przez Gemius, międzynarodową firmę badawczo-technologiczną, wynika, że liczba osób decydujących się na zakupy on-line ciągle rośnie. Badanie wykazało, że kupujący w internecie stanowią 62% internautów, co stanowi wzrost o 6% w stosunku do ubiegłorocznej edycji raportu. Klientów przekonuje przede wszystkim wygoda i szybkość dokonywania transakcji, jednak nie bez znaczenia jest także cena – produkty w sklepach internetowych są często tańsze niż w stacjonarnych. Na jakie kategorie dóbr i usług wydajemy najwięcej?

Odzież, akcesoria i dodatki

Sklepy z odzieżą cieszą się dużym zainteresowaniem internautów, którzy doceniają szeroki wybór marek, również luksusowych, konkurencyjne ceny w porównaniu ze sklepami stacjonarnymi, a także możliwość darmowej dostawy oraz zwrotów/wymian. Według raportu Gemius klienci wydają miesięcznie średnio 253 zł na ubrania, akcesoria oraz dodatki. Co ciekawe, na zakupy więcej przeznaczyli mężczyźni – 345 zł. Kobiety zadeklarowały średnie wydatki na poziomie 203 zł.

Obuwie

Chociaż wiele osób obawia się zakupu butów przez internet, z uwagi na brak możliwości zmierzenia obuwia przed dokonaniem transakcji, to jednak badania wskazują, że internauci przeznaczają na ten cel prawie tyle samo, ile na odzież. Według raportu średnie wydatki na obuwie wynoszą 230 zł miesięcznie. Sklepy internetowe wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i oferują możliwość wymiany lub zwrotu towaru, jeśli ten nie spełni oczekiwań.

Kosmetyki i perfumy

Internetowe drogerie i perfumerie mogą stanowić realną konkurencję dla sklepów stacjonarnych – głównie pod względem ceny produktów. Sklepy on-line zapewniają szeroki wybór kosmetyków marek luksusowych, niszowych perfum oraz produktów sprowadzanych zza granicy, a ze względu na brak kosztów związanych z utrzymaniem sklepów stacjonarnych, mogą pozwolić sobie na niższe marże. Według raportu internauci wydają miesięcznie średnio 139 zł na kosmetyki i perfumy.

Książki, płyty i filmy

Internauci coraz częściej korzystają z usług internetowych księgarni, w których nabywają nie tylko literaturę piękną, poradniki czy podręczniki, ale także płyty oraz filmy. Klienci zamawiają zarówno produkty w wersji tradycyjnej, jak i ich cyfrowe odpowiedniki – e-booki, audiobooki oraz utwory w formacie mp3. Według badania Gemius ankietowani wydają miesięcznie średnio 83 zł na książki, płyty i filmy.

Przeczytaj też: do czego służą płatności online?

Artykuły spożywcze

W sklepach internetowych można zamówić wszystko, czego potrzebujemy do przygotowania posiłku. Słodycze, produkty sypkie, pieczywo, warzywa, mięso – klienci zamawiają przez internet różne kategorie produktów, a szybka dostawa kurierem gwarantuje, że artykuły zachowują świeżość. Internauci nabywają przez internet również zdrową żywność oraz produkty ekologiczne. Według raportu średnio przeznaczają na artykuły spożywcze 204 złote miesięcznie. Większe kwoty wydają kobiety oraz osoby w grupie wiekowej 25-49 lat.

Sprzęt elektroniczny

Internetowe sklepy z elektroniką oferują szeroki wybór produktów RTV i AGD, często w konkurencyjnych cenach w stosunku do sklepów stacjonarnych. Klienci mogą zamówić on-line nie tylko drobny sprzęt – czajnik, żelazko czy depilator, ale także urządzenia wielkogabarytowe – lodówki, telewizory i pralki. Według raportu Gemius internauci przeznaczyli na sprzęt RTV i AGD średnio 951 zł w ciągu pół roku. Wyższe kwoty przeznaczyły kobiety oraz osoby z wyższym wykształceniem.

Bilety do kina

W raporcie ujęto również wydatki na bilety do kina lub teatru. Internauci przyznali, że w ciągu miesiąca przeznaczyli na ten cel średnio 74 zł. Więcej wydały kobiety – 78 zł, zaś mężczyźni 69 zł.

Produkty farmaceutyczne

Klienci zamawiają przez internet również leki, suplementy oraz inne produkty farmaceutyczne. Według raportu internauci przeznaczają na ten cel średnio 107 zł miesięcznie, a wydatki rosną wraz z wiekiem osób ankietowanych. Konsumenci powyżej 50 lat wydali średnio 126 zł w ciągu miesiąca. Więcej na produkty farmaceutyczne przeznaczają mężczyźni – 118 zł, podczas gdy kobiety – 101 zł.

Urządzenia mobilne

Ostatnia kategoria wydatków uwzględniona w raporcie to telefony, smartfony oraz tablety. Ankietowani przyznali, że w ciągu 6 miesięcy wydają na ten cel 605 zł. Najwięcej na urządzenia mobilne przeznaczają osoby w najmłodszej badanej grupie wiekowej 15-24 lata – aż 731 zł.

Sprawdź system płatności CashBill
Udostępnij: