Jak kupują Polacy? Nowy raport „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2019” już dostępny!

Jak kupują Polacy? Nowy raport „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2019” już dostępny!

Nowy raport Izby Gospodarki Elektronicznej i Mobile Institute „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2019” wykazał, że w ostatnim roku aż 57% Polaków zrobiło zakupy w Internecie. Wskaźnik ten wzrósł o 5,5 p.p. w stosunku do roku 2018. Co jeszcze zmieniło się w charakterystyce polskich zakupów internetowych przez ostatnie 12 miesięcy? Czy Polacy kupują podobnie jak przed rokiem?

Jak często Polacy kupują w Internecie?

Około 25% internautów, którzy wzięli udział w badaniu, robi zakupy online więcej niż 5 razy w miesiącu. W grupie, która kupuje w Internecie od 2 do 4 razy w każdym miesiącu, znalazło się 39% badanych. W stosunku do 2018 roku o 4 p.p. (z 13 na 17%) wzrosła liczba osób, które dokonują e-zakupów raz w miesiącu lub rzadziej. To oznacza, że coraz więcej Polaków przekonuje się do zakupów w sieci.

Gdzie Polacy robią e-zakupy?

Aż 46% badanych z największych miast i wsi wybiera sklepy internetowe i to w nich robi zakupy. Platformy zakupowe, takie jak Allegro, mogą liczyć, że koszyki zapełni u nich 36% respondentów badania – mieszkańców średnich i małych miast. W porównaniu z rokiem 2018 spadła za to rola porównywarek cenowych. Warto zwrócić również uwagę na spadek o 10 p.p. popularności sklepów stacjonarnych – jedynie 22% respondentów badania wskazało, że jest to ulubione miejsce na zakupy! Ten wskaźnik również potwierdza rosnącą przewagę branży e-commerce nad tradycyjnym handlem.

Jakie kategorie produktów cieszą się największą popularnością?

Moda – odzież, obuwie i dodatki – oraz elektronika to dwie wciąż bardzo popularne grupy produktów, które Polacy chętniej kupują online. W ciągu ostatnich 12 miesięcy nieco większym zainteresowaniem zaczęły cieszyć się też artykuły z kategorii sport. Towary z działu dom i ogród oraz produkty farmaceutycznie nie były tak chętnie dodawane od koszyka, jak w 2018 roku. Zmieniła się natomiast wartość koszyka modowego.

Wzrost wydatków na modę

O ile na elektronikę Polacy średnio wydają tyle samo, co w 2018 roku, to odnotowano znaczny wzrost koszyków z ubraniami i akcesoriami o wartości powyżej 1000 złotych – z 2% na 8%! Jak można to tłumaczyć? Być może Polacy zaczęli planować zakupy i wybierają więcej artykułów na nadchodzący sezon. Przyczyną może być również większa dostępność rozmiarów niż w sklepach stacjonarnych, łączenie zakupów z kilkoma osobami lub rosnąca świadomość na temat przemysłu modowego i chęć kupowania ubrań lepszej jakości, które po prostu więcej kosztują. Podobny trend, chociaż na dużo mniejszą skalę, można zaobserwować w kategorii uroda oraz żywność.

Jakie są powody niekupowania online?

Wciąż wielu Polaków nie kupuje online. Wskaźnik osób, które unikają e-płatności, spadł o 6 p.p. z 18% w 2018 roku do 12% w 2019, jednak wciąż spora grupa internautów nie chce zapełniać swoich e-koszyków. Firmy, którym zależy na tym, by odnosić sukcesy w branży e-commerce, mogą spróbować przeprowadzić kampanię informacyjną na temat bezpieczeństwa płatności online. Dużym wsparciem dla nich posłuży współpraca z rzetelnym partnerem biznesowym, takim jak CashBill, który oferuje system płatności online. Usługa musi spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa i być łatwa w obsłudze. Coraz mniej respondentów badania czuje potrzebę, by dotknąć produktu, dlatego traci zainteresowanie sklepami stacjonarnymi. Co więcej, maleje również liczba stron internetowych uważanych za niewygodne oraz strach przed trudnościami związanymi ze zwrotem, procedurą reklamacyjną oraz egzekwowaniem gwarancji. Klienci, którzy nie kupują w sieci, wykorzystują Internet, by sprawdzić godziny otwarcia sklepu stacjonarnego lub jego lokalizację i szukają zapisów dotyczących regulaminu zakupu w tradycyjnym sklepie oraz gwarancji.

Przez 12 miesięcy sklepy internetowe zyskały kolejnych klientów. W Polsce rośnie świadomość na temat bezpieczeństwa e-zakupów i płatności w sieci. Strony e-sklepów stają się coraz lepiej dostosowane do potrzeb i oczekiwań klientów. Zmieniło się jedno: więcej Polaków decyduje się zamawiać różnorodne produkty – również te o dużej wartości, jak drogie ubrania – w Internecie. To szansa między innymi dla właścicieli marek luksusowych oraz tych e-sprzedawców, którzy planują nowe kolekcje.

Sprawdź system płatności CashBill

Udostępnij: