Jak sprawić, by stali e-klienci nimi pozostali?

Jak sprawić, by stali e-klienci nimi pozostali?
Jak sprawić, by stali e-klienci nimi pozostali?

W świecie e-commerce najtrudniej jest pozyskać nowego klienta. Dlatego e-sprzedawcy przykładają bardzo dużą wagę do działań promocyjnych i marketingowych skoncentrowanych na dotarciu do jak największego grona potencjalnych odbiorców. Ważne dla e-biznesu i osiąganych zysków jest również skupienie uwagi na stałych klientach. Oto kilka sposobów, po które mogą sięgać e-sprzedawcy, by utrzymać tych konsumentów, którzy już zrobili zakupy w ich sklepie.

Dlaczego stały klient jest ważny?

Firmy regularnie wydzielają ze swoich budżetów środki na kampanie marketingowe. Ilość pozyskanych nowych klientów stanowi dobry miernik skuteczności prowadzonych działań. Zdobycie zaufania konsumentów i przekonanie ich do marki oraz produktów lub usług wymaga od e-sprzedawców zaangażowania największych zasobów. Dlatego klienci, którzy już zrobili zakupy w e-sklepie, stają się cennymi sprzymierzeńcami przedsiębiorstwa. Po pierwsze generują inne – często niższe – koszty marketingowe oraz mogą wystawić pozytywną opinię i zachęcić kolejnych konsumentów do zrobienia zakupów.

Budowanie długotrwałych relacji ze stałymi klientami

Stały klient przekonał się do e-sklepu i jego produktów. Ma już zaufanie do marki, należy więc skoncentrować się na wykreowaniu w nim poczucia, że jest ważny dla e-sklepu. Dobrym sposobem będzie podjęcie działań zmierzających do zbudowania między nim a sklepem internetowym długofalowej relacji. Jak sprzedawca może komunikować się ze stałym klientem? Podstawowym narzędziem jest spersonalizowany newsletter. Pomocne mogą okazać się również rabaty tylko dla stałych klientów, programy lojalnościowe czy przedsprzedaż produktów.

Proszenie stałych klientów o przysługi

Jednym z ciekawszych sposobów budowania relacji ze stałymi klientami jest proszenie ich o przysługi. E-sprzedawcy muszą pamiętać, że stały klient dysponuje czymś bezcennym – wiedzą, jak w praktyce sprawdzają się produkty i usługi. To on mył się w domu ręcznie robionym mydłem, polerował buty innowacyjną szmatką, zmywał naczynia płynem o oryginalnej kompozycji zapachowej. Po kilku tygodniach będzie w stanie wyrazić swoją opinię o produkcie i – jeśli e-sklep mu to umożliwi – podzielić się nią ze światem. Warto pytać klientów o zdanie, wysyłać do nich krótkie ankiety, próbki nowości czy zaangażować w nazywanie produktów i organizować różnorodne konkursy w mediach społecznościowych. Za każdą uwagę, radę i wskazówkę e-sklep powinien podziękować klientowi i odnieść się do jego opinii. Konsument, który czuje się ważny i potrzebny, będzie regularnie zaglądał do swojego ulubionego sklepu internetowego i śledził jego kanał na Facebooku czy Instagramie.

Sklep dostosowany do oczekiwań

E-sprzedawcy nie mogą pozwolić sobie na ignorowanie najnowszych trendów w świecie e-commerce i powinni – z mniejszą lub większą regularnością – adoptować nowe rozwiązania. Istotne jest, by brali również pod uwagę standardy rynkowe obowiązujące w świecie e-commerce. Dlatego sprzedawcy internetowi, którym zależy na zajmowaniu miejsca w czołówce, muszą wdrożyć u siebie system płatności online, na przykład CashBill, który oferuje prostą implementację oraz obsługę wielu kanałów e-płatności.

Sprzedawcy internetowi powinni stale podejmować działania, które pomagają pozyskać nowych kupujących. Ważne, by koncentrowali uwagę również na stałych klientach e-sklepu. Ich doświadczenie oraz rola ambasadorów marki, jaką często pełnią bezinteresownie, mogą przyczynić się do zwiększenia zaufania rynkowego do e-sprzedawcy i wypłynąć pośrednio na wzrost obrotów.

Sprawdź system płatności CashBill
Udostępnij: