Jak zmienił się proces zakupowy w sektorze B2B?

Jak zmienił się proces zakupowy w sektorze B2B?

Czasy, gdy przedsiębiorstwa budowały między sobą zażyłe stosunki oparte na wielu spotkaniach handlowych, powoli mijają. Współcześni przedsiębiorcy są bardziej niezależni. Sami zdobywają niezbędne informacje, a do sieci partnerskich podchodzą z umiarkowanym entuzjazmem. Co jeszcze zmieniło się w procesie zakupowym w sektorze B2B?

Handel w świecie Internetu

Internet sprawił, że arena do robienia biznesu znacznie się powiększyła. Jeszcze nigdy zamawianie towarów i usług z rynku globalnego nie było tak łatwe. Przedsiębiorcom wystarczy znajomość języka i konto walutowe, by robić transakcje z podmiotami z niemal całego świata. Z drugiej jednak strony umieszczenie firm, produktów i cen w sieci utrudniło proces sprzedaży. Trwa nieustanna walka o najlepszą, czyli najniższą cenę. Na globalnym rynku zawsze znajdzie się firma, która zaproponuje kontrahentowi towar z dodatkowym upustem. Dlatego ważniejsze od tego, co się sprzedaje, stało się, jak się to sprzedaje.

Moc kanałów społecznościowych

Social media towarzyszą Polakom w życiu prywatnym. Na Facebooku można dzielić się zdjęciami z wakacji, swoimi przemyśleniami czy pomysłami na smaczny obiad. Wiele osób wykorzystuje kanały do szukania znajomych czy budowania kontaktów. Widząc skuteczność mediów społecznościowych, coraz więcej podmiotów decyduje się na założenie fan page’y. Okazuje się, że publikowanie postów na Facebooku to skuteczna metoda komunikacji z klientami i kontrahentami. Za pośrednictwem social mediów realizuje się dzisiaj transakcje kupna-sprzedaży oraz buduje trwałe relacje biznesowe. Temu wszystkiemu sprzyjają telefony z dostępem do Internetu i rosnące zaufanie do m-technologii.

Zaufanie do m-technologii

Nowoczesny polski przedsiębiorca wykorzystuje swojego wielofunkcyjnego smartfona do odbierania służbowej poczty, przeglądania stanów magazynowych sklepów czy robienia zakupów firmowych w dowolnym miejscu i czasie. Dlatego inwestuje w nowoczesne technologie i rozwiązania z dziedziny IT. Należy do nich między innymi projekt responsywnej strony internetowej. Taka witryna dopasowuje się do ekranu urządzenia, na którym się wyświetla, co pozwala na wygodne przeglądanie treści. Po czym poznać nowoczesny e-sklep? Po podejściu do nowych technologii. Na stronie marki, która interesuje się innowacjami, są dostępne różne kanały płatności online (takie jak CashBill), a klient szybko i wygodnie płaci za swoje zakupy. Jednym z najważniejszych zjawisk, które determinuje dzisiaj postrzeganie całego sektora B2B, jest zmiana wizerunku firm.

Podmiot czy człowiek?

Współcześni klienci oczekują, że poznają, kto tworzy markę. Są ciekawi historii. Dlatego obecnie następują dynamiczne zmiany w sposobie prezentowania przedsiębiorstw na rynku. Zarządzający budują bliższe relacje ze swoimi partnerami i klientami. Dzięki temu firmy przestają być dla siebie jedynie anonimową liczbą zamówień w miesiącu. Można więc obejrzeć w social mediach lub na YouTube, kto stoi za danym znakiem handlowym. To z kolei sprawia, że podmiot zamienia się w człowieka, jest zatem doskonałym sposobem na budowanie wizerunku marki. Takie podejście sprawdza się zarówno w Internecie, jak i w świecie realnym.

Proces zakupowy w sektorze przedsiębiorstw podlega dynamicznym zmianom. Obecnie handel przeniósł się do Internetu, a kontakt bezpośredni został zastąpiony przez kanały społecznościowe. Polscy przedsiębiorcy mają zaufanie do m-technologii. Co więcej, zależy im, by za marką stał człowiek. Dlatego następuje zmiana wizerunku przedsiębiorstw i ich koncentracja na ludziach budujących firmę w sektorze B2B.

Sprawdź system płatności CashBill
Udostępnij: