Przelewy natychmiastowe i mobile napędzają polski e-Commerce

Przelewy natychmiastowe i mobile napędzają polski e-Commerce
Przelewy natychmiastowe i mobile napędzają polski e-Commerce

Internet stał się nieodzowną częścią życia człowieka i wyznacznikiem poziomu rozwoju konkretnych krajów czy regionów. To doskonałe narzędzie, które zapewnia praktycznie nieograniczony dostęp do informacji w każdym miejscu i o każdym czasie. Zwiększający się zasięg Internetu jest ściśle powiązany z rozwojem e-usług, z których najpopularniejszą jest e-handel. Co wpływa na rozwój e-commerce w Polsce? Czy Polacy są aktywnymi e-konsumentami?

Według raportu z października 2017 roku „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska” z sieci korzysta w Polsce 79% społeczeństwa, czyli 26,5 miliona osób w wieku od 7 do 75 lat. Polacy powoli, ale za to konsekwentnie przekonują się do najnowszych rozwiązań technologicznych, dlatego coraz chętniej dokonują zakupów przez Internet; co drugi internauta robił w 2017 roku zakupy on-line. Dużą popularnością cieszą się polskie e-sklepy, kupuje w nich 53% użytkowników sieci. E-commerce, czyli handel w Internecie, rozwija się bardzo dobrze, a jego średnia wartość wynosi obecnie około 38 miliardów złotych i stale rośnie.

Co powoduje, że Polacy przekonują się do e-zakupów?

E-konsumentów można podzielić na III kategorie:

  • I kategoria: najmłodsze pokolenie, które wychowało się w e-świecie i traktuje e-commerce jak jedną z form robienia zakupów,
  • II kategoria: pokolenia, które obsługi urządzeń oraz działania sieci musiały się nauczyć najczęściej w ramach rozwoju zawodowego i obecnie swobodnie poruszają się w Internecie,
  • III kategoria: najstarsi użytkownicy Internetu, którzy nabyli umiejętności z ciekawości lub chęci nawiązania kontaktu z dziećmi i wnukami.

Młodzi Polacy z I kategorii nie muszą przekonywać się do zakupów on-line, ponieważ obecność w sieci i wykonywanie pewnych czynności on-line jest dla nich naturalne. Reszta społeczeństwa wskazała określone czynniki, które mają realny wpływ na wzrost popularności e-handlu, a należą do nich: całodobowa dostępność, łatwość obsługi e-transakcji oraz wygoda. W porównaniu z tradycyjnymi zakupami, te robione on-line są zdaniem respondentów badania Gemius tańsze i zajmują mniej czasu.

Co decyduje o rozwoju polskiego e-commerce?

Wpływ na rozwój handlu internetowego mają: wzrost bezpieczeństwa transakcji oraz przelewy natychmiastowe i mobilne. Z raportu domu mediowego Zenith opublikowanego w 2017 roku wynika, że 62% Polaków są posiadaczami smartfona, a zgodnie z danymi podanymi przez Visa 8 milionów Polaków dokonuje okazjonalnie płatności on-line przez telefon, a dla 1 miliona smartfon jest jedynym narzędziem płatniczym. Jakie z tego wnioski? Polacy chętnie korzystają ze smartfonów, mają połączenie z Internetem w swoich aparatach, przekonują się do zakupów on-line i chętnie płacą za nie z wykorzystaniem aplikacji mobilnych. Dla e-konsumentów kluczowa jest dostępność ofert przez całą dobę, niezależnie od miejsca, w którym sami się znajdują. To pozwala im zaoszczędzić czas przeznaczany na zakupy, obniża koszty – dojazdu i czasu straconego na chodzenie po sklepach oraz stanie w kolejce do kasy. Sukcesywnie spada również odsetek osób uważających e-zakupy za niebezpieczne (do 38% w 2017roku), a instytucje finansowe opracowują nowoczesne metody płatności. Dzięki działaniom podejmowanym przez banki e-transakcje są bezpieczne, proste w obsłudze, a wciąż pojawiają się nowe, jeszcze bardziej intuicyjne rozwiązania, jak chociażby aplikacja Blik czy płacenie telefonem. Można stwierdzić, że to wygodne metody płatności, czyli przelewy natychmiastowe i mobilne, są jednym z czynników, który napędza rozwój polskiego e-commerce.

Upowszechnienie Internetu powoduje, że coraz więcej usług jest przenoszonych do sieci. Należą do nich na pewno zakupy, które można wykonywać wygodnie – z pozycji własnej kanapy, o dowolnej porze – na przykład w niedzielny wieczór i bezpiecznie, dzięki wysokiemu poziomowi płatności on-line, a to wszystko ma wpływ na rozwój branży e-commerce w Polsce.

Udostępnij: