Dlaczego polski internauta nie kupuje w sklepach online?

Dlaczego polski internauta nie kupuje w sklepach online?
Dlaczego polski internauta nie kupuje w sklepach online?

Niekupujący w sieci wciąż stanowią spory odsetek (44%) polskich internautów, jak wynika z raportu „Gemius dla e-Commerce Polska. E-commerce w Polsce 2018”. Skąd bierze się ich niechęć do zakupów online i jakie działania powinny zostać podjęte przez podmioty z branży e-commerce, by zachęcić Polaków do napełniania wirtualnych koszyków?

Kupowanie online mniej atrakcyjne od tradycyjnego?

Najważniejszą przyczyną rezygnowania z zamawiania produktów przez Internet jest brak możliwości ich obejrzenia przed zakupem. 45% respondentów nie chce być pozbawiona fizycznego kontaktu z artykułami. Z kolei 23% badanych wskazuje na zbyt wysokie koszty dostawy, które podwyższają cenę produktów. Internauci obawiają się również o realizację gwarancji dla produktu zakupionego w sieci, a 1/5 z nich wciąż ma ograniczone zaufanie do płatności online. Na liście argumentów przeciwko kupowaniu w sieci znalazły się także wyższe ceny produktów dostępnych w Internecie w porównaniu z towarami ze sklepów stacjonarnych.

Czy kobiety i mężczyźni nie kupują online z tych samych powodów?

Kobiety częściej niż mężczyźni wybierają tradycyjne zakupy, ponieważ wolą obejrzeć produkt, zanim włożą go do koszyka. Możliwość porozmawiania ze sprzedawcą przed zakupem ma największe znaczenie dla pań w wieku 50+. Młode kobiety (15-24 lata) nie chcą czekać na dostawę, a jednocześnie obawiają się problemów z dostarczeniem zamówionego towaru. Polki uważają również, że kupowanie przez Internet jest za drogie. Mają na myśli całe zamówienie: koszty produktów oraz ich dostawę. Mężczyźni z kolei nie potrafią wymienić konkretnego powodu, dlaczego nie robią zakupów w Internecie. Zdecydowanie częściej niż panie wskazują jednak na niedostateczne bezpieczeństwo płatności online. Polki i Polacy podają różne przyczyny niekupowania w sieci. Określają przy tym, co mogłoby ulec poprawie w polskim e-commerce, by chętniej robili zakupy online.

Co polski internauta zmieniłby w e-sklepach?

35% respondentów badania Gemius chętniej zapełniałoby internetowe koszyki, gdyby koszt dostawy produktów był niższy, a czas wysyłki zamówienia uległ skróceniu. Oczekują bardziej atrakcyjnych cen niż w tradycyjnych sklepach. Uważają, że artykuły tej samej marki powinny być w e-sklepach po prostu tańsze. Bezpieczniejsze płatności oraz ich większy wybór to czynniki, które również wpłynęłyby na poprawę ilości e-sprzedaży zakończonych sukcesem. Dodatkową motywację do robienia zakupów w sieci stanowi dla polskiego internauty wręczanie przez sklepy kodów rabatowych.

Czego oczekują od e-sklepów najmłodsi internauci?

Internauci w wieku od 15 do 24 lat skupiają się przede wszystkim na cenach artykułów. Oczekują, że będą one niższe, a jakość oferowanych w sieci produktów – wyższa. Najmłodsi chcą również szybciej niż dotychczas otrzymywać zamówienie, które będą mogli odebrać z różnych fizycznych miejsc (kiosków czy specjalnych punktów). Chętnie skorzystają również z opcji rozmowy z pracownikiem sklepu przez chat, video chat lub infolinię oraz ucieszą się z ciekawych informacji i rabatów dostępnych na fanpage’u. Oznacza to, że duże znaczenie ma dla nich wysokiej jakości obsługa i możliwość interakcji ze sprzedającym z wykorzystaniem social mediów. To obszar, nad którym powinny popracować podmioty działających w branży e-commerce, by zyskać nowych klientów wśród najmłodszych polskich internautów.

Polskie sklepy internetowe wciąż mogą przekonać do zakupów w sieci 44% z 27,8 miliona internautów. To bardzo duża grupa potencjalnych klientów, która oczekuje niższych cen, wyższej jakości towarów i obsługi oraz lepszych warunków dostawy. Ważnym elementem jest dla Polaków również bezpieczeństwo płatności, dlatego krajowe e-sklepy powinny powierzyć obsługę płatności online wiarygodnemu partnerowi.

Sprawdź system płatności CashBill
Udostępnij: