Polska aplikacja znana za granicą? O rozwoju BLIK-a

Polska aplikacja znana za granicą? O rozwoju BLIK-a
Polska aplikacja znana za granicą? O rozwoju BLIK-a

Polacy bardzo chętnie wykorzystują BLIK-a do płacenia za zakupy. W pierwszym kwartale 2019 roku z aplikacji dokonano 40 milionów transakcji. Czy polska technologia obsługująca płatności ma szansę zyskać uznanie za granicą? Jakie są plany rozwoju i aktualizacji BLIK-a?

O historii ulubionej aplikacji Polaków

BLIK to polskie rozwiązanie, którego operatorem jest Polski Standard Płatności (PSP). Od początku istnienia jego aktywnymi udziałowcami są: Alior Bank, Millennium Bank, Santander Bank Polska, mBank, ING Bank Śląski i PKO Bank Polski. BLIK powstał na bazie IKO – aplikacji do płatności mobilnych PKO Banku Polskiego. Na konferencji w 2013 roku to właśnie Bank PKO ogłosił, że trwają prace nad nowoczesnym systemem płatności. Miał on wznieść się ponad banki i dorównać popularnością standardom VISA i MasterCard. W czasie trwania konferencji poinformowano o propozycji niskich opłat dla wszystkich użytkowników nowego rozwiązania. Projekt zyskał uznanie największych banków w Polsce. Prace nad aplikacją ruszyły. Wkrótce BLIK stał się jednym z najpopularniejszych i najwygodniejszych rozwiązaniem w polskim świecie płatności. Czy nadszedł czas, by podzielić się technologią?

BLIK w Zjednoczonych Emiratach Arabskich

Pod koniec maja 2019 roku Polski Standard Płatności sprzedał licencję na technologię BLIK Zjednoczonym Emiratom Arabskim. Firma DXC Technology pomogła upowszechnić polskie rozwiązanie na arenie międzynarodowej. Ta spółka to globalny potentat informatyczny, więc jej opinia w kwestii BLIK-a była decydująca dla inwestorów z ZEA. W Emiratach zostanie wykorzystana jedynie technologia, na jakiej opiera się działanie BLIK-a. Samo rozwiązanie będzie jednak znacząco różnić się od polskiej aplikacji. Z innowacyjnej metody płatności skorzystają osoby, które posiadają dowód tożsamości oraz konto bankowe w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Aplikacja zostanie rozbudowana między innymi o centrum rozliczeń, oparte na krajowych schematach płatności kartą w ZEA. W ten sposób powstanie innowacyjne rozwiązanie dla płatności pod nową marką. DXC Technology zaplanowała uruchomienie aplikacji w Emiratach na 2020 rok.

Plany rozwoju BLIK-a

Polski Standard Płatności planuje dalej rozwijać polską aplikację i wejść z nią na rynki zagraniczne. Zanim do tego dojdzie, BLIK musi zostać wyposażony w znaną na całym świecie technologię contactless. Zarządzający PSP podkreślają zaawansowanie technologiczne polskiej bankowości i szukają za granicą partnerów, którzy byliby zainteresowani upowszechnieniem aplikacji w swoim kraju.

BLIK – polski powód do dumy?

Największymi atutami BLIK-a są bezpieczeństwo i komfort. Aplikacja jest doskonale zabezpieczona – proces autoryzacji między smartfonem a urządzeniem płatniczym czy bankomatem przebiega z wykorzystaniem zamkniętej linii komunikacji. Co więcej, konieczność podawania kodu PIN także chroni transakcje realizowane za pomocą BLIK-a. Zaletą aplikacji jest również to, że powstała dzięki porozumieniu zawartemu między sześcioma bankami i nie stała się elementem przewagi konkurencyjnej żadnego z nich. Wręcz przeciwnie, sektor finansowy dbał o to, by BLIK stał się ogólnie dostępnym standardem.

BLIK i MasterCard?

Na początku lipca okaże się, czy wiadomość o tym, że PSP zawarł porozumienie z amerykańskim gigantem płatności – spółką MasterCard – była prawdziwa. Jak wynika z nieoficjalnych danych1, Amerykanie mają przejąć 1/7 udziałów PSP i upowszechniać polską aplikację na zagranicznych rynkach.

BLIK to rewelacyjna polska aplikacja do obsługi płatności uznawana za bezpieczne i niezawodne rozwiązanie. Entuzjazm Polaków i ich zaangażowanie w rozwój aplikacji sprawiają, że BLIK ma szansę zyskać popularność na świecie.

Sprawdź system płatności CashBill
Udostępnij: