Jak zarządzać działaniami e-commerce w firmie?

Jak zarządzać działaniami e-commerce w firmie?
Jak zarządzać działaniami e-commerce w firmie?

Pod koniec 2018 roku w rankingu e-Gazele Biznesu, który został opublikowany przez Puls Biznesu, znalazło się 300 polskich firm. Wszystkie podmioty zanotowały wzrost obrotów z tytułu skutecznego prowadzenia e-biznesu. Co stoi za ich sukcesem? Do filarów powodzenia można zaliczyć sprawne i skuteczne zarządzanie. Jakie działania z zakresu e-commerce warto podjąć w firmie, by zostać szefem złotego interesu i prawdziwej gazeli e-handlu?

Zarządzanie e-commerce własnymi siłami

Firmy, które stawiają pierwsze kroki w branży e-commerce, często same podejmują się realizacji wszystkich działań. Kilkuosobowy zespół składający się z pracowników, którym brakuje wiedzy na temat e-commerce i doświadczenia, pracuje nad strategią, planuje kampanie marketingowe, szuka metod dotarcia do potencjalnych klientów, pisze newslettery, zarządza promocjami i aktywną sprzedażą. Ci sami ludzie również weryfikują prowadzone działania e-commerce i oceniają ich skuteczność. Takie rozwiązanie może być dobre, jeśli firma ma na start bardzo skromny kapitał lub nie przeznaczyła środków na kanał sprzedaż online, traktując go jedynie jako działalność poboczną. Jednak by zwiększyć szansę osiągnięcia sukcesu, warto skorzystać z pomocy zewnętrznego partnera już na etapie planowania pierwszej kampanii marketingowej i ustalania jej celów.

Outsourcing działań e-commerce

Skorzystanie z zewnętrznej firmy – agencji marketingowej lub kreatywnej, która pomoże zaplanować wszystkie działania w obszarze e-commerce i zaproponuje skuteczną strategię — to bardzo sensowny pomysł. Zespół specjalistów połączy stronę internetową z kanałami social media, pomoże zyskać zaufanie klientów i wypromować firmę na e-rynku, który rządzi się nieco innymi prawami niż tradycyjny. Współpraca z agencją przekłada się na pewność, że nad każdym elementem skomplikowanej układanki, jaką jest tworzenie strategii e-commerce, czuwa kompetentny specjalista. Wadą takiego rozwiązania jest fakt, że wiedzę branżową powierza zewnętrznemu podmiotowi, czyli przenosi się know-how na zewnątrz. Dla firm, które mają zwiększoną potrzebę ochrony własnego biznesu, dobrą alternatywą może być zatem stworzenie stanowiska do spraw e-commerce w strukturze organizacyjnej.

Stworzenie stanowiska do spraw e-commerce

Współpraca z zatrudnionym specjalistą, który zajmie się profesjonalnym zarządzaniem działaniami e-commerce, przebiega w kilku etapach. Nowy pracownik zapoznaje się z firmą – branżą, jej możliwościami i specyfiką. Na tej podstawie opracowuje strategię i dokonuje wyboru najbardziej odpowiednich narzędzi, które pozwolą na realizację założonych celów. Stosunek między firmą a specjalistą powinien opierać się na szczerości i zaufaniu. Warto poinformować eksperta o planach rozwojowych oraz omówić z nim rolę i znaczenie, jaką zajmuje w wizji przedsiębiorstwa e-commerce. Jeśli firma jest gotowa zaangażować cały potencjał na rozwój w Internecie, doskonałym rozwiązaniem może okazać się powołanie osobnego działu składającego się z wysokiej klasy specjalistów.

Utworzenie działu do spraw e-commerce

Zatrudnienie dwóch lub trzech osób, które podzielą między sobą konkretne, wynikające z przyjętej strategii działania e-commerce, to dobre rozwiązanie dla firm, które są gotowe na rozwój i chcą nabrać wiatru w żagle. Delegowanie uprawnień i podział zadań pozwala sprawnie zarządzać sklepem internetowym, blogiem firmowym, kontami na kanałach social media, procesem sprzedaży czy reklamacji. Skuteczne może okazać się również wdrożenie systemu płatności online – na przykład CashBill, dzięki któremu opłaty za zakupy, płatności ratalne czy zwroty są szybko i sprawnie rozliczane.

Branża e-commerce kusi wizją szybkich zarobków i osiągnięcia sukcesu. By było to możliwe, firmy muszą dobrze się przygotować – wdrożyć odpowiednią strategię, a także skupić się na konkretnych działaniach, które pomogą zbudować stabilną pozycję na dynamicznym rynku e-commerce. Nieoceniona będzie w tym wypadku pomoc agencji lub specjalisty do spraw e-commerce.

Udostępnij: