Polski rynek e-commerce

Polski rynek e-commerce
Polski rynek e-commerce

Polacy przekonali się do zakupów internetowych, a ilość zapełnianych e-koszyków stale rośnie. Rynek e-commerce jest obecnie wyceniany na 50 miliardów złotych, z prognozowanym na rok 2020 wzrostem do 70 miliardów. Kto tworzy polską e-gospodarkę i jakie działania zwiększające obroty podejmują przedsiębiorstwa?

Jakie podmioty działają na rynku e-commerce?

Jak wynika z raportu z 2018 roku Wyzwania e-commerce, opracowanego przez Kantar Millward Brown na zlecenie Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, 70% przedsiębiorstw zaangażowanych w e-handel to podmioty, które działają dłużej niż 10 lat. Kolejną grupą stanowiącą 21% są przedsiębiorstwa obecne na rynku od 5 do 10 lat. Jeśli chodzi o zatrudnienie, to najsilniejszą grupę e-sprzedawców stanowią mikroprzedsiębiorstwa, w których pracuje od 5 do 9 osób. Małe podmioty (10 – 49 pracowników) stanowią ponad 1/3 wśród przedstawicieli polskiego e-commerce. Średni udział sprzedaży internetowej w obrotach badanych przedsiębiorstw wyniósł 27% w 2018 roku. Jakie działania podejmują firmy, by odnieść sukces na rynku e-commerce?

Rozwiązania strategiczne, sprzedażowe, magazynowe, gwarantujące e-sukces

Przedsiębiorstwa tworzące polski rynek e-commerce dostrzegają korzyści płynące z inwestowania. Koncentrują się na rozwoju nowych produktów (58%) i poprawie funkcjonalności e-sklepu (48%). Według 41% respondentów nacisk zostaje położony również na: marketing, systemy bezpieczeństwa oraz pracę nad działaniami prowadzącymi do unowocześnienia obecnych produktów. Ponad połowa firm ma przygotowaną specjalną ofertę dla klientów biznesowych, w której skład wchodzi specjalna wkładka produktowa oraz pakiety zawierające zniżki i promocje. Ponad 60% badanych podmiotów ma własny magazyn, podczas gdy niespełna 40% wynajmuje powierzchnię. 95% firm tworzy swoją sieć dostaw, korzystając z usług zewnętrznych partnerów, a 1/5 badanych wykorzystuje paczkomaty i punkty odbioru. Te wszystkie działania mają na celu jak najlepsze dopasowanie oferty do wymagań branży e-commerce i ograniczenie liczby zagrożeń.

Jakie zagrożenia widzą firmy tworzące polski rynek e-commerce?

21% badanych przedsiębiorstw wskazało obowiązujące przepisy prawa jako największe zagrożenie dla ich działalności. 1/5 respondentów dostrzega rosnące zainteresowanie e-sprzedażą i zwiększenie ilości sklepów internetowych, które będą stanowiły dla siebie nawzajem konkurencję. Obecność na rynku e-commerce dużych sieci to prawdziwe wyznawanie dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców. Co więcej, niektóre firmy wskazują na problem dobrania odpowiedniej kadry – brakuje wykwalifikowanych i zaangażowanych ludzi do pracy w sklepach internetowych. W branży e-commerce nie brakuje jednak szans rozwoju, z których przedstawiciele sektora MSP chętnie korzystają.

Najnowsze trendy i szanse rozwoju dla polskiego e-commerce

Polscy e-sprzedawcy są świadomi, że dobrą pozycję na rynku mogą zapewnić sobie, koncentrując się na nieustannym podnoszeniu jakości usług. Dlatego aż 68% badanych wskazało dostawę w dniu zamówienia jako najważniejszy trend w e-commerce, który będzie się stale rozwijał. Kolejnym jest dostarczanie towaru w późnych godzinach (52%), ułatwienie procesu zakupowego i komunikacji oraz uproszczenie procesu reklamacji i zwrotów. Aż 85% handlujących w Internecie udostępnia przelewy online. Ten rodzaj transakcji może być obsługiwany przez stabilnego partnera – na przykład firmę CashBill, który sprawi, że e-sklep stanie się miejscem przyjaznym klientom.

Jakich możliwości własnego rozwoju szukają polskie firmy z rynku e-commerce? Z 33% firm, które działają wyłącznie na rynku polskim, aż 24% już podjęło pierwsze kroki lub jest w fazie planowania ekspansji na rynki zagraniczne. Ta grupa dołączy do 65% podmiotów, które zajmują się w Internecie zagranicznym e-handlem w Europie oraz Azji.

Polski rynek e-commerce znajduje się w fazie wzrostu. Coraz więcej firm angażuje swoje zasoby oraz szuka ścieżek rozwoju, które pozwolą im skosztować kawałek – kilka procent – z puszystego tortu wartego 70 miliardów złotych, na jakie wyceniono polski e-handel w 2020 roku.

Udostępnij: