Jakie produkty spożywcze Polacy kupują online?

Jakie produkty spożywcze Polacy kupują online?
Jakie produkty spożywcze Polacy kupują online?

Od kilku lat co roku polscy internauci są poddawani badaniom przeprowadzanym przez Gemius. Ich celem jest opracowanie i opublikowane raportu, który stanowi źródło wiedzy dla firm działających w branży e-commerce oraz dla innych profesji, zajmujących się również e-sprzedażą w ramach prowadzonej działalności. Tematem kupowania żywności i produktów spożywczych najchętniej wybieranych w sieci przez Polaków Gemius zajmuje się od kilku lat.

Kto najchętniej wybiera artykuły żywnościowe w Internecie?

Jak podają wyniki najnowszego raportu: „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska 2018”, jedynie 19% internautów wskazuje żywność spośród listy artykułów kupionych w Internecie przez 12 miesięcy 2017 roku. Zaobserwowano natomiast wzrost o 6 punktów procentowych liczby kupujących w sieci produkty spożywcze w ciągu ostatnich 5 lat. Produkty spożywcze chętniej zamawiają przez Internet kobiety – niemal dwukrotnie więcej pań niż panów napełnia wirtualny koszyk artykułami, które można skonsumować w domowym zaciszu. Jakie są to produkty?

Jakie produkty są najchętniej wybierane online?

Polacy „kupują teraz” artykuły z długim terminem przydatności do spożycia. Na szczycie listy znajdują się: kawa i herbata oraz produkty sypkie, takie jak mąka, ryż oraz słodycze. Badani zamawiają w sieci również wodę, soki i napoje, czyli ciężkie artykuły. Być może decydujący wpływ na rodzaj wybieranych produktów spożywczych ma dostawa kurierem bezpośrednio do domu. Taką opcję dostarczenia zakupów oferuje Polakom między innymi sieć hipermarketów: Tesco, Auchan czy Piotr i Paweł.

Jakie obawy Polaków związane są z kupowaniem żywności w sieci?

Polacy coraz przychylniej patrzą na pomysł kupowania w sieci artykułów spożywczych. Dzięki temu mają możliwość spożywania produktów niedostępnych w swoim regionie. Z drugiej jednak strony polscy internauci wciąż są pełni obaw.
Zdaniem Marzeny Feldy, doktor SGH i autorki książki: „Sklepy internetowe: jak złapać w sieci e-konsumentki i e-konsumentów”, „Sytuacja się zmieniła, ale to nie znaczy, że jesteśmy gotowi na to, by przez Internet kupować wszystkie artykuły spożywcze. Zamiast świeżych brzoskwiń wybierzemy raczej te w puszce”.

To właśnie świeżość ma decydujący wpływ na decyzje zakupowe polskich internautów. Duża część ankietowanych po prostu lubi kupować jedzenie w sklepach stacjonarnych, korzystając z przyjemności dotykania i oglądania artykułów. Polacy osobiście oceniają jakość i wybierają: mięso, owoce i warzywa. Czas w markecie konsumenci poświęcają również na rozmowy ze sprzedawcami (szczególnie starsi respondenci badania w wieku 50+) i czytanie etykiet.
Do zakupów online polskich internautów zniechęca również długi czas oczekiwania na przesyłkę, wysokie koszty dostawy oraz konieczność wskazania przedziału godzin na dowóz zakupów.

Jakie są korzyści z kupowania artykułów online?

Za największą korzyść kupowania w sieci można uznać dostęp do szerokiego asortymentu, w tym artykułów, które rzadko pojawiają się na półce w lokalnym sklepie. Zakupy online to również wygoda dla osób, które z powodu stanu zdrowia nie wychodzą z domu lub nie mogą dźwigać, oraz dla matek z małymi dziećmi, dla których wyprawa do supermarketu i wniesienie zakupów do mieszkania mogą stanowić spore wyzwanie.
Polacy wciąż ostrożnie podchodzą do zakupów przez Internet, chociaż czas działa na korzyść e-sklepów spożywczych. Polscy internauci wciąż najczęściej decydują się na zamawianie produktów sypkich oraz z długim terminem przydatności do spożycia.

Udostępnij: