Nowoczesne zakupy oraz metody płatności – jak może zmienić się handel?

Nowoczesne zakupy oraz metody płatności – jak może zmienić się handel?
Nowoczesne zakupy oraz metody płatności – jak może zmienić się handel?

Nowoczesne zakupy niewiele przypominają te sprzed kilkudziesięciu lat. Klienci mogą korzystać z bogatej oferty sklepów stacjonarnych lub internetowych. Nowoczesne metody płatności sprawiają, że finalizacja transakcji przebiega szybko i wygodnie. Jakie zmiany czekają w takim razie handel tradycyjny i ten realizowany przez sektor e-commerce?

Jak wyglądają nowoczesne zakupy?

Dynamiczny rozwój technologii ma wpływ na globalny handel. Nowoczesne zakupy są pozbawione granic terytorialnych. Za pomocą Internetu można zamawiać towary z niemal każdego zakątka świata. Powszechny dostęp do sieci sprawia, że klienci coraz więcej czasu spędzają online. Podejmując decyzję o wyborze miejsca zakupów, kierują się w dużej mierze własnym komfortem. Nowoczesne zakupy koncentrują się wokół wielu kanałów. Do nieustającego rozwoju branży e-commerce przyczyniają się również metody płatności.

Jakie są nowoczesne metody płatności?

Klienci chcą mieć możliwość wyboru metody płatności zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i świecie wirtualnym. Za tradycyjne zakupy chętnie płacą kartami, wykorzystując opcję płatności zbliżeniowych. Coraz częściej przy sklepowych kasach również używają smartfonów oraz smartwatchy. W nowoczesnym sklepie internetowym dobrze sprawdzają się natomiast systemy do obsługi płatności online, takie jak CashBill. Popularność zyskują te metody płacenia, które zajmują najmniej czasu i są wygodne. Obecnie najpopularniejsze są: przelewy natychmiastowe Pay-By-Link, BLIK, PayPal czy PaySafeCard. Klienci chętnie sięgają również po karty debetowe i kredytowe oraz smartfony. Rozwiązania, które kilkadziesiąt lat temu pozostawały jedynie w sferze marzeń twórców science-fiction, obecnie są standardem. Jakie będą dalsze zmiany w nowoczesnym handlu?

Jak może zmienić się handel?

Nowoczesne technologie mają bardzo duży wpływ na przebieg procesu zakupowego. Cyfryzacja handlu przyczyniła się do powstania branży e-commerce, która z roku na rok generuje coraz większe zyski. Kolejne firmy otwierają sklepy internetowe i dążą do działania w kilku kanałach sprzedaży. Ankietowani na potrzeby raportu „Proces zakupowy w B2B wyzwania, trendy, inspiracje” próbowali nakreślić swoją wizję przyszłości w handlu między przedsiębiorstwami. Ich zdaniem coraz więcej zakupów będzie odbywało się w sieci, a w całym procesie pomogą klientom systemy IT. Respondenci wskazują również na zmianę w sposobie kupowania – klienci staną się bardziej samodzielni i świadomi. Rynek będzie musiał zaspokoić ich oczekiwania, dlatego oferty będą personalizowane, a procesy sprzedażowe realizowane sprawnie i szybko. Te wszystkie zmiany staną się realne w ciągu kolejnych trzech lat. Nieco dalej w swoich przewidywaniach przyszłości przeniosła się sieć marketów budowlanych Leroy Merlin. Z wyników badania „Zakupy w 2025 roku” wynika, że klienci będą odwiedzali sklepy stacjonarne, by obejrzeć konkretne produkty (63% ankietowanych) lub skorzystać z promocji. Niemal 1/5 respondentów planuje korzystać z metody ROTOPO. To złożony proces zakupowy, który zakłada znalezienie produktu w Internecie, obejrzenie go na żywo w tradycyjnym sklepie i kupienie w sieci (ang. Research Online, Test Offline, Purchase Online). Badani chętnie wskazywali również na działanie zgodne z taktyką ROPO, polegającą na tym, że towar trzeba najpierw znaleźć w sieci, a następnie obejrzeć go i – jeśli przypadnie do gustu – kupić w sklepie stacjonarnym (ang. Research Online, Purchase Offline). Ankietowani dla Leroy Merlin określili, że w 2025 roku tradycyjne sklepy będą musiały sporo się natrudzić, by zachęcić klientów do korzystania ze swoich usług (51%). Sprzedawcy mogą oferować pomoc przy zakupie czy dodatkowe informacje o produkcie. Te zmiany to duże wyzwanie dla handlowców, przyszłych prawdziwych ekspertów w swojej branży. Zmieni się również metoda komunikacji. Zdaniem respondentów klienci będą nawiązywać kontakt z e-sklepami za pośrednictwem komunikatorów w sklepie internetowym (42,3%), aplikacji mobilnych na smartfony (36,3%) czy e-maili.

W nowoczesnym handlu zmieniają się sposoby robienia zakupów oraz metody płatności. Coraz większą rolę można przypisać wielokanałowości. W wizji przyszłości kreowanej przez klientów zmienia się rola sklepów stacjonarnych, a dynamicznie rozwijająca się branża e-commerce wciąż pozostaje bardzo ważnym filarem handlu.

Sprawdź system płatności CashBill

Udostępnij: