Zakupy on-line przed świętami – porady dla konsumentów

Zakupy on-line przed świętami – porady dla konsumentów
Zakupy on-line przed świętami – porady dla konsumentów

Grudzień i okres przedświąteczny to czas wzmożonych wydatków – według raportu Deloitte w 2019 roku polska rodzina wyda na urządzenie Bożego Narodzenia 1521 zł. Dużą część domowego budżetu zostawimy w sklepach internetowych, które oferują wiele produktów – od sprzętu elektronicznego, przez kosmetyki, książki czy odzież, aż po artykuły spożywcze. Jak bezpiecznie robić zakupy przez internet? O czym należy pamiętać, decydując się na płatności on-line?

Na zakupy internetowe decyduje się coraz więcej Polaków – z raportu „E-commerce w Polsce 2019” przeprowadzonego przez Gemius wynika, że wśród internautów aż 62% dokonało kiedyś zakupów przez internet, co stanowi wzrost o 6% w stosunku do badania z ubiegłego roku. Kupujący, opłacając zamówienia, najczęściej korzystają z przelewów przez serwis płatności (aż 66% badanych). Na co należy zwrócić uwagę podczas zakupów on-line?

Zweryfikuj sklep

Wiarygodność sklepu internetowego to kluczowy element bezpiecznych zakupów w sieci. W czasach, kiedy rynek e-commerce rozrasta się do niewyobrażalnych rozmiarów, łatwo jest wpaść w pułapkę i stać się ofiarą oszustwa, dlatego zawsze należy weryfikować drugą stronę transakcji. Jak to zrobić? Przede wszystkim sprawdzić dane firmy, które najczęściej widnieją w zakładce „Kontakt” lub w stopce strony. Nazwa, adres, numer telefonu kontaktowego, NIP – to wszystko powinno ułatwić nam kontakt ze sklepem. Jeśli coś wzbudzi nasze wątpliwości, możemy zweryfikować wiarygodność podmiotu w rejestrze działalności gospodarczych – CEIDG lub KRS. Warto także sprawdzić opinie klientów, którzy już korzystali z usług serwisu. Możemy tego dokonać np. za pomocą witryn oceniających sklepy on-line czy rankingów sklepów internetowych. Pamiętajmy też, że każdy szanujący się sklep posiada konta w mediach społecznościowych. Sprawdźmy opinie o nim na Facebooku, prześledźmy komentarze na Instagramie – możemy znaleźć w nich informacje np. opóźnieniach przesyłek oraz innych problemach z zamówieniem. Weryfikacja sklepu internetowego pozwoli nam oszczędzić niepotrzebnego stresu.

Przeczytaj też: do czego służą płatności online?

Sprawdź, czy strona jest szyfrowana

Bezpieczne zakupy on-line to nie tylko kwestia zaufania do sprzedawcy. W sieci czają się inne zagrożenia, które mogą skutkować utratą środków z konta bankowego oraz przejęciem przez niepowołane osoby loginów i haseł służących do płatności on-line. Jeśli chcemy się przed tym zabezpieczyć, sprawdzajmy, czy sklep, z którego usług korzystamy, posiada certyfikat SSL. Jest to sposób szyfrowania połączeń w internecie, który pozwala uchronić przed wyciekiem poufnych danych. Informacje przesyłane i odbierane są prywatne, co gwarantuje ich bezpieczeństwo. Po czym możemy poznać, że strona jest szyfrowana? Charakterystycznym elementem jest zielona kłódka z lewej strony pola adresu, a sam adres URL zaczyna się od „https”, a nie „http”. Protokół SSL chroni wszystkie dane, które wysyłamy, np. numery kart kredytowych, hasła do rachunku bankowego oraz inne informacje wpisywane w formularzach zamówień. Jeśli strona nie jest szyfrowana, w polu adresu może pojawić się komunikat „Niezabezpieczona” lub „Niebezpieczna”. Należy unikać dokonywania transakcji w takich sklepach internetowych, a w szczególności podawania danych osobowych oraz informacji prywatnych.

Bezpieczne płatności on-line

Płatności on-line to szybki sposób na sfinalizowanie transakcji w sklepie internetowym. Do wyboru mamy szybkie między innymi płatności on-line dokonywane za pośrednictwem platform takich jak PayU czy Przelewy24, możemy też płacić za zamówienia kartą debetową lub kredytową, coraz większą popularność wśród klientów zyskuje również BLIK. Niezależnie od tego, co wybierzemy, dokonując przelewu, pamiętajmy o kilku zasadach:

  • nie wykonujmy płatności on-line, korzystając z ogólnodostępnych sieci internetowych, np. w kawiarniach czy galeriach handlowych – otwarte sieci są szczególnie narażone na ataki niepowołanych osób,
  • płacąc za zakupy w sklepie internetowym, sprawdzajmy, czy jest dostępna dwuetapowa weryfikacja, np. za pomocą kodu SMS,
  • upewnijmy się, że witryna internetowa stosuje szyfrowane połączenie,
  • uważnie sprawdzajmy dane do przelewu, szczególnie numer konta bankowego odbiorcy,
  • zabezpieczmy urządzenie, z którego dokonujemy płatności – przyda się szczególnie oprogramowanie antywirusowe, zapora typu firewall, a także regularne aktualizowanie systemu operacyjnego oraz przeglądarki internetowej.

Płatności mobilne – jak się zabezpieczyć?

Urządzenia mobilne pozwalają szybko i bez problemu opłacić zamówienia w sklepach internetowych. Żeby transakcja przebiegła zgodnie z naszymi oczekiwaniami, pamiętajmy o zaktualizowaniu oprogramowania do najnowszej wersji – pozwoli to zabezpieczyć urządzenie przed atakiem niepowołanych osób. Unikajmy też instalowania na smartfonie aplikacji z nieznanych źródeł oraz używania tych, które żądają zbyt wielu uprawnień, np. dostępu do mikrofonu, książki adresowej lub wiadomości SMS. Wyłączmy też Bluetooth oraz moduł NFC, jeśli akurat z nich nie korzystamy.

Sprawdź system płatności CashBill
Udostępnij: